fredag 9 maj 2008

Reparera altaret


"Kyrkmuren har rämnat i Munsala" står i JT idag.
Fotot tog jag i höstas så det har varit pågång en stund.
Min andliga frukost idag råkade också handla om stenar som behöver sättas på plats.
Jag läser "Bön som fungerar" av Jill Briscoe
Vill du dela min frukost?
"När Elia utmanade Baalsprofeter på Karmel så gjorde han först iordning altaret. Därefter frambar han sitt offer. Slutligen förtröstade han på Gud.
Våra altaren behöver en smula översyn då och då. Ånger och omvändelse innebär att vi greppar vår lilla murslev och sätter igång att laga altaret varhelst "Isebel" har vräkt omkull det.
Hur går man tillväga för att reparera altaret?
Vissa byggstenar har vi gemensamt:
Inställning-är något man väljer själv
Bibeln- att växa och mogna i Ordet är ett val
Bön- böneliv kan utvecklas
Förvaltarskap-generositet ifråga om givande och sparsamhet ifråga om utgifter. Ger jag motvilligt eller frikostigt av min tid?
Tjänade- utövar jag mina färdigheter till församlingens och samhällets bästa? Mina gåvor behöver komma i rätt balans
Relationerna -till mina närmaste
Förtröstan-lik Elias djärvhet; svara mej , Herre!
Åldrande-kan vara knäckande men Guds klocka går alltid rätt så jag får koncentrera mej på min uppgift
Evangelisation- Elia stod inte ut med att se folk vackla mellan två ståndpunkter"

Inga kommentarer: