tisdag 22 april 2008

Tidsresor




Idag har jag svårt att leva här och nu.


Var med igår och planerade en tidsresa till 1808 på Furirbostället i Oravais för lågstadier. Sånt får alltid min hjärna att gå på högvarv för det sätter fantasin igång.


Jag har dragit några tidsresor själv på Hembygdsmuseet i enkel tappning och använt sagoböcker som stöd för storyn.


Det har alltid förvånat mej hur enkelt det varit att få ungarna med på noterna då historia blir "live" Det är så mycket som går att väva in, skillnader nu och då, inte bara i saker och omgivning utan även attityder, drömmar och normer. Åtminstone får jag själv mycket att tänka på och kommit fram till att allt var inte bättre förr.´
Jag har också en dröm om att göra tidresor till Jesu tid där barnen får pröva på den vardagen...nåt för dom som vuxit ur söndagskolan. Få lära sej dreja, spela harpa mm...hm får sova på saken!


Inga kommentarer: