måndag 24 augusti 2009

Social rättvisa och människovärde

brinner jag för men...
Jag fick ett brev från Frälsningsarmee´n idag där rubriken löd- Varför är du en bidragsgivare?
Är jag det?
Har funderat mycket på hur jag ska bemöta tiggarna som dyker upp allt mer här i stan.
De behöver hjälp men hurudan???

Började läsa en bok jag hittade på Juthbacka-marknan, som chockerar mej. Det handlar om 1600 talets österbotten
Det fanns tydligen ett reglemente man följde ifrågan om
"Spetälska, veneriskt smittade eller av farsoter behäftade
Dårvakten äger tillse att de, vilka farliga äro, hålles inspärrade i källare och vid behov försatta i stock och bom och på betryggande avsånd att de ingen må skada, varjämte föda på spett eller medelst kastning tillföras dem.


Totalt overkligt att nåt sånt förekommit häromkring!
Social rättvisa och människovärde är det bättre med idag men ändå inte tillräckligt! Men vad kan vi göra för att förbättra situationen?

Inga kommentarer: