söndag 25 januari 2009

Sanning och konsekvens

Under två vaknätter hinner man läsa mycket.
Här en förkortad del av "Sanning och konsekvens" VB 24/1 Leif Westerlund. Familjerådgivare i Vasa. Han har alltid något klokt att komma med!

I all mänsklig kommunikation och verksamhet är sanningen viktig. Ömsesidig tillit utan vilken relationen har svårt att fungera. Halvsanningar eller lögn har alltid konsekvenser i en parrelation. Det är inte alltid sagt att man bli fast men jag själv förrändras.
Glidande sanningsbegrepp har också andra konsekvenser. Bla att synen på min partner förrändras. Det händer något med öppenheten mellan oss. En känsla av att vi inte är lika nära varandra som vi varit tidigare smyger sej in.
En mänska som jag behandlar ojust tappar jag respekten för.
Att på detta sättet tappa något av högaktningen för sin partner har konsekvensen att vi både ser och behandlar varandra annorlunda än tidigare.
Även synen på mej själv förrändras. Varje gång jag modifierar sanningen tappar jag också något av självrespekten. Sanningen har konsekvenser likväl som lögnen har det. Vi väljer själva hurudant förtroende man medverkar till att skapa

Inga kommentarer: