onsdag 4 juli 2012

Josefs arbetspraktik

Kopierat: Hem / Information / Drifell på IA Josef Drifell – blivande landsbygdsföretagare som inte räds äventyret Josef har tillbringat våren på inlärning i arbetet i Ryssland i regionen Naro – Fomisk, ca 1 timmes bilfärd sydväst om Moskva. Att valet föll på Ryssland och ett traktorgarage kopplad till en hönsfarm stavas flickvän från orten. - Man ska nog inte vara riktigt frisk för att göra något sådant här, skrattar Josef. Utan min flickvän och de kontakter hon och hennes familj har, hade det heller aldrig gått. 85 000 broilers slaktas varje dag Arbetsplatsen var en broilerfarm med ca 3000 heltidsanställda. Området uppgick till 280 hektar och där slaktas 85 000 broilers om dagen. Ingen liten produktion med andra ord. Josef arbetade i ett traktorgarage som servade och reparerade farmens fordon. Maskinparken var något helt annat än vad vi är vana vid här hemma. - Såväl maskinpark och verktyg härstammade från den gamla Sovjettiden. Det gällde att hitta på egna uppfinningar för att få dem att fungera igen. Att reparera punkteringar hörde till vardagen, konstaterar Josef. Verktygen låg slängda i lådor så det gällde att gräva djupt för att hitta något som passade. Den smörjgrop som användes blev fort vattenfylld så den fick man ösa ur minst en gång i veckan. Att göra sig förstådd var heller inte så lätt för ingen av de andra arbetarna pratade engelska. - I början översatte min flickvän vad som sades direkt från morgonen så att jag visste vad jag skulle göra under dagen men rätt snart klarade jag mig på den ryska jag snappat upp. När det gäller vissa moment behöver man inte så många ord – du förstår ändå vad som ska göras, säger Josef. Första utlänningen på IA Broilerfabriken har funnits i mer än 40 år men aldrig tidigare hade man haft någon utlänning på inlärning i arbete där. Flera av hans arbetskompisar skojade med honom och konstaterade att det måste blivit riktigt eländigt i Europa med tanke på att han valt att komma till Ryssland och jobba. Arbetslunchen säger han vara det bästa han ätit och konstaterar i samma andetag att den två månader långa vistelsen gett honom oerhört mycket. - Innan jag åkte första gången till Ryssland var jag nog rätt negativt inställd till landet som sådant, nu skulle jag nästan kunna tänka mig att flytta dit. Att klara sig helt själv i en främmande kultur gör att du blir väldigt självständig och lär dig väldigt mycket om andra. Söker sommarjobb Josef gillar den frihet som finns i det ryska samhället där man många gånger hittar på egna lösningar på problem. Laglydigheten är inte lika högt i kurs som hemma hos oss. En annan lärdom han tar med sig är att det inte är nödvändigt att ändra på ett redan fungerande koncept. - Ta deras bilar till exempel. En lastbil som ser ut att ha minst 50 år på nacken visar sig vara tillverkad för 10 år sedan enligt gammal modell. Där ser man ingen orsak att förändra något som bevisligen fungerar. Här rör vi i allt, på gott och ont. Josef är nu hemma på sommarlov i Munsala och är som bäst i färd med att söka sommar jobb. I höst inleder han sista året av studierna till landsbygsdsföretagare i Gamla Vasa . - Utbildningen har jag valt för att den är mångsidig. Du lär dig allt från djurskötsel till att skruva med motorer. Bonde ska jag inte bli men kanske avbytare eller egen företagare. Text Carina Granö-Träskelin Foto: Arkiv

Inga kommentarer: