torsdag 21 april 2011

" Det mest brutala våldet i Finland är vår tystnad"

Citerar dagens Vasablad idag(lösryckt!).
Det ligger mycket sanning i det på flere plan( även om jag för egen del har fullt upp att lära mej vara tyst och lyssna även på mej själv)

Tänker kanske mest på språkdebatten efter Sannfinländarnas framgång i valet i helgen.
Jag och flesta omkring mej väljer att alltid tala svenska trotts att vi är 100% äkta finnar=finlandssvenskar! och har läst finska sen tredjeklass i skolan.
Isak hade finskaprov häromdagen och inte ens min bloggcensur kan släppa igenom hans drastiska förslag till att utrota det finska språket...
Elin igen var förvånad över att hon klarat av att kommunisera på finska med en patient då hon var illa tvungen.
Vi vågar, vill liksom inte ens försöka. Varför? Minoritets dilemma?
Ibland har man ju nytta av att inte förstå finska som då telefonförsäljare ringer och man frågar -"kan du ta det på svenska?" För det mesta, slänger de bara på luren...

Till min stora förvåning och med mycket av Guds humor har jag mittiallt fått finska vänner, jätte snälla, öppna och helt underbara mänskor, som jag bara inte kan låta bli att prata med, tom chatta på Face Book med!!!
Om vi vågar utmana vår rädsla och sluta tiga så tror jag Finland kan bli ett ännu bättre land både för finlandsvenskar, finskspråkiga och invandrare!

Inga kommentarer: