fredag 1 april 2011

Damparasoll och Spatserkäpp

är ord som smakar spännande idag!
Min fantasi skenar iväg efter att jag fick veta att vi( Hembygdsföreningen+ Kultur o fritid) fått 3000 euro av Svenska kulturfonden för ett projekt
"I Majsons fotspår" Innehållande-föreläsning, Herrskaps tebjudningar och en tidsresa för Gymnasiet
Arbetsgruppen träffas första gången nu på Måndagen. Sitter du inne med idee´r mm så tag kontakt!
Mina tankar snurrar mycket omkring hur Herrskapsfolk levde och såg ut omkring 1920 i Vexala...Parasoll och spatserkäpp är kanske ur tiden, för krinoliner och turnyr är ju också ute...Någon som vet?
Jag hittade härliga band till 70% idag, som sku kunna användas för att förvandla paraplyer till parasoll med volang och gamla hattar till fantsifulla skapelser. Fast jag har lite schjå med att förstå ord som; Sparterieplattor, karkas, appretur, etamin...:)Någon som känner för lite pyssel?

Inga kommentarer: