tisdag 1 mars 2011

Gamla intressanta nyheter


Jag låg länge och läste gamla nyheter i morse som jag hittade i en gammal portfölj.
-min morfarsfars dödsannons. Nämdemannen Johan Finne, som dog på Julaftonen 1933
-Mommo Esters "Goda Ess" recept
-Topelius sagobok där jag läste "Den barmhärtige är rik"
-sångbok med noter som min Mormorsfar Wilh Sandås skrivit 1906
-Österbottninska posten där jag läste om bulldogsbussar, frälsningarmee´ns julgransplundring, kaffeauktion mm
-Allers från 1942
-Wasa Posten från 1925. Måste bara få citera hur det kom sej att folk har flyttat till grannbyn Pensala
En kolonisationsrörelse1577 föreskrevs det att lösa karlar,som gå i bygden och inte hemsitta hemman eller utgöra skatt och skuld, skull uttagas till krigsstjänst. Hellre än att gå ut i krig med fara för att bli dödade sökte sig somliga till obygden och nedsatte sig där som nybyggare

Inga kommentarer: