lördag 11 oktober 2008

Bön

Läste detta igår på poeter.se av Mika. Beskriver så bra vilken tillgång bön är!

Talar med Dig om det jag inte förstår

Under himlens mörkblå sammet

beströdd
med gnistrande diamanter

går jag i Din pelarsal

och talar förtroligt
med Dig


om allt
som jag inte förstår

och lite om det
som hänt

om dem som jag mött
idag

som bjudit mig sitta ner
en stund
och lyssna
till deras ensamhets visor

Om den slagna kvinnan
och barnen med
de tomma ögonen

om ENSAMHETEN
som skrikit
mig till mötes
och som ännu ekar
i mitt hjärta

Jag talar och talar
under mörkblå sammet

tills jag är helt tömd
och inte förstår

hur jag ska orka

att möta allt detta

imorgon igen

Då ber jag
att Du ska fylla mig
med läkande kärleks
ömma visor

tända himmelens ljus
i min blick

ge mig orden
som kan trösta
där tröst inte finns.....

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Nu hittade jag inte nån e-post adress till dej, vet inte vart den försvunnit, så blir här då.
Du funderade på hur smycken på Jesu tid såg ut. Jag har inte riktigt lyckats hitta nått riktigt exakt hur de var, men jag antar att de åtminstone följde modet i resten av Romarriket åtminstone till en del. Här hittar du en del om det: http://en.wikipedia.org/wiki/Jewelry och också på: http://www.allaboutgemstones.com/jewelry_history_ancient_roman.html och http://www.vroma.org/~bmcmanus/clothing2.html .
I övrigt så antar jag det var glaspärlor men också en hel del halvädelstenar som gällde då man har ganska mycket sådana fyndigheter i Israel. Möjligen också pärlor och hängen i keramik. Men nå mycket mera än så har jag egentligen inte hittat. Men hoppas det hjälper lite ivarjefall.
Lycka till!
ha det gott