onsdag 25 augusti 2010

Spara och Slösa

Spara och Slösa -är en gammal serie i Lyckoslanten som "tog pension" 1963, som jag kom att tänka på i morse då jag och Isak låg i sängen och funderade på vårt konsumtionssamhälle och hållbar utveckling. Vår tioåring älskar att diskutera ekonomi och komma på olika sätt att spara. Intressant diskussion!


En positiv trend är alla "vita, lantliga, vintage -älskande bloggar"( som vissa suckar över) som tar vara på mycket, återanvänder och upplivar gamla hantverk!

Började också just läsa "Från Mammons träl till Kungens arvinge" av Ismo Valkoniemi, en bok jag fick i helgen. Den tar upp mycket jag gått och funderat på en tid ang konsumtion och köpmani

Igår sa Mats Björklund i RadioVega-" Medelhushållet lade 2008 12% av sin inkomst på livsmedel och alkoholfria drycker."
http://svenska.yle.fi/klimat/index.php/24/bloggar Kolla gärna. Tänkvärt!
Ifjol gick nog 50% vår inkomst till mat för jag jobbade halvtid och Håkan var inhoppande chaufför så inte är det lika i alla hem alla dar men det goda är att jag märkt att ungarna våra inte är bortskämda. De är duktiga på att skaffa sej egen förjtänst och är stolta över utfört arbete.

Kolla gärna Nadjas blogg : Ekologiska fotspår som jag har länkat till vid sidan. Hon tänker längre än de flesta!

Som ni märker handlar allt om samma sak för mej idag. Som pricket över i-et får dagens bibelord i ÖT stå för
Vad äger du som du inte fått? Och om du fått det, varför skryter du som om det inte var en gåva? 1Kor 4:7

PS! Till bilden-anmäl er gärna till Arbis kursen-"Virkade Mattor", i Munsala! ;)

Inga kommentarer: